Second opinion inom design och branding

Tänk er att det fanns möjlighet att ta tillfälligt stöd och hjälp av en utomstående, driven och erfaren person i vissa beslutsprocesser. En enkel och snabb åtgärd och kanske den bästa investering man kan göra i en designprocess. Det erbjuder jag nu.

Kanske handlar det bara om att dubbelkolla att man är på rätt spår. Eller för att lösa vissa knutar som är svåra att komma runt. Kanske är ni ett splittrad team eller en ledningsgrupp som ska enas kring en presentation eller ett nytt affärsområde?

Några exempel:

Blir det här bra? Känns och smakar det rätt? Begriper man hierarkin kring huvudvarumärken och undervarumärken? 

Hur väl fungerar egentligen företagets PPT-presentationer? Och hur ska affärsmodeller och produktportfölj egentligen presenteras trovärdigt?

Blir den här användarupplevelsen bra och är flödet i webben/appen logiskt? Kan man inte göra det enklare?

Är det verkligen ett passande typsnitt eller är det färgerna som inte stämmer? 

Kanske behöver vi paketera erbjudandet lite tydligare? Nya ikoner eventuellt?

Bilder, behövs det och vilka ska man egentligen välja? Eller ska vi kanske låta fotografera nya?

Det här erbjuder jag:

Handfasta, operativa råd. Med en utomståendes erfarna ögon från en som dagligen jobbar med designuppgifter. En second opinion.

Ett professionellt stöd alltså, som är något annat än användartester och åsikter ur användarpersektiv, som såklart också är viktiga.

Samtidigt är det också detta jag själva behöver i vissa processer. Och det säger jag som sitter på en en stor portion vishet inom yrket, vilket pekar ganska tydligt på hur viktig en sådan second opinion kan vara. För hemmablinda blir vi alla då och då. Speciellt då inhouse-avdelningarna växer mer och mer.
Tystnadspliktsavtal tecknas självklart före uppdrag.
Åtar mig allt från medverka i ett möte/genomgång.

Lite om mig:

Med 25 år i branschen och fortfarande fullt aktiv och operativ som Art Director/UI/UX/Visual designer i diverse olika projekt blir jag ibland inbollad på sådana här uppdrag, vilket är kul. Många gånger kan det vara nyckeln till att något faktiskt blir bra eller i alla fall kan det ge en knuff i ny riktning som den befintliga arbetsgruppen inte tänkt på. 

Saker jag åtar mig:

Grundläggande design: koncept, style, typografi, ikonografi, UI, UX etc. Och såklart att kommunikation och design/paketering går hand i hand.

Affärsområden: företags- och säljpresentationer, investor relations, digitala tjänster, varumärkesfrågor, grafiska profiler och redaktionella frågor. Och det oavsett om det är är digitalt eller tryckt.

Exempel på genomförda second opinon projekt:

  • Flow Insights (Oslo): Se över en införsäljningspresentation och delar av webben (budskap, presentation).

  • Biofiber Tech (Stockholm): Se över ett Pitch Deck (upplägg, design).

Några referenser jag återkommande jobbat med:

Maria Andersson Grimaldi, Investor, Executive Business Advisor, Board Professional

Staffan Ekholm, CEO and Partner at Another Tomorrow

Mikael Perez, former CEO Trainimal

Ann Lindell Saeby, Executive Interim Professional

Pia Ingvallsén, CEO Biofiber Tech Sweden AB

Mari Velsand, Direktør hos Medietilsynet, Oslo

Jon Reidar Hammerfjeld, CEO at Publish Lab AS

Anette Novak, Director General at The Swedish Media Council

Nils Lagergren, Marketing Director at Goodbye Kansas

Tove Lie, Chief Editor at Khrono.no

Ett Second opinion projekt:

Varje projekt är såklart unikt och beroende på uppdragets omfattning/komplexitet förbehåller jag mig rätten att alltid ge förslag per projekt. Nedan är en riktprislista, jag tänkt mig:

Small (S): 
(Totalt max 2h, 5 000 kr)
- Medverka i en genomgång/möte och i sittande möte ge feedback.

Medium (M): 
(Totalt 0,5 dag: 8 000 kr)
- Kort brief
- Analys
- Åsikter av befintligt 
- Övergripande förslag på förbättring (muntligt, handskisser och ett skrivet protokoll)
- Rådgivning i ett möte

Large (L):
(Totalt 1 dag: 15 000 kr)
- Medium +:
- Förslag: mer detaljerade i form av några digitala skisser och exempel. 


Växer det till mer än en dag övergår det till ett projekt och offereras separat.

Ge mig en utmaning!
/Jacob Nordström